CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, 14 August 2008

"Makan hati untuk tambah darah?" 'Clash' antara nasihat Rasulullah dan nasihat saintis....Mana nak ikut ni?...

Dipetik daripada : Soleh.net

Ikutilah kisah seorang cikgu Biologi yang berada di persimpangan dilema Biologi "pertembungan antara sains dengan Islam"...

Dalam artikel ini izinkan saya menceritakan pengalaman saya diberikan Allah anak sulung yang manja dan berpenyakit.

Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang diberikan-Nya.

Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub.

Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan.

Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang.

Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati, sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh.

Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini “Janganlah kamu makan organ dalaman”.

Walaupun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya. Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:

  1. Hati
  2. Jantung
  3. Paru-paru
  4. Perut
  5. Hempedal
  6. Buah pinggang
  7. Jantung
  8. Buah pinggang
  9. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
  10. Telur ikan.

Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini.

Mana yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad s.a.w?

Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu masalah, beliau mudah letih dan tidak bermaya.

Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan isteri saya.

Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah.

Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam. Doktor juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut.

Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan ibunya.

Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot.

Dia semakin sangat mudah letih. Dia hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran. Perniagaan doktor ini pula semakin maju, maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam.

Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujuk kes anak saya ini ke Hospital Universiti Petaling Jaya. Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak.

Anak saya diambil darahnya dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak.

Bacaan hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas. Allah saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui.

Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu Talesemia.

Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah, penjelasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun.

Adakah saya akan kehilangan anak sulung yang dikasihi?

Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak saya.

Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini kepada anak saya.

Alhamdulillah bacaan hemoglobin anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7.

Satu perkara lain selain masalah-masalah yang telah disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13 tahun.

Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana demam. Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih.

Kemuncak masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius.

Waktu itu saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya.

Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya.

Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan keluar dari wad hospital.

Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan universiti (biologi & kimia) sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru agama.

Arwah guru saya menasihati agar :

  1. Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati dsbnya.
  2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, mee maggi, twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya.
  3. Elakkan minuman bergas.
  4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah.
  5. Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit.
  6. Makan buah delima.
  7. Makan epal hijau.

Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata, akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya.

Sejak dari saat ini, anak saya kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah.

Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu Ya Allah di atas rahmatMu. Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah.

Saya menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada manusia.

Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat kepada manusia.

Ampunilah dosa ku Ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah).

Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat.

Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap.

Tanggapan saya ini adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja. Mereka ingin menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam.

Saya berkata demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi, Amerika dan England tidak makan hati. Mereka juga tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam di Malaysia makan hati dan kepala ikan.

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan RasulNya saja yang mengetahui dengan tepat.

Pengalaman anak saya serta didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun.

Subhanallah. Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan moden.

Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati.

Kepada ibu bapa yang bakal mendapat kenaikan gaji baru pada Julai akan datang ini, saya ingin berpesan bahawa kitalah sebenarnya yang banyak meracuni anak-anak dan diri kita sendiri dengan cara memberikan makanan yang sama sekali tidak sepatutnya untuk dimakan oleh anak-anak dan diri kita.

Setengah manusia sangat redha dan seronok untuk diracuni dengan menghisap rokok, minum arak dan menghisap dadah.

Wallahu a’lam.

8 comments:

CikguShikin said...

Assalamualaikum.kalau akak still ingat sy join SPIES siswa di KKb 17&18 Nov hr tu.kalau boleh nk tahu penjelasan saintifik tentang byk lagi nasihat Nabi ttg makanan.cthnya: xblh mkn buah dgn susu.bila nk cerita kt kawan diorang skrg nk explanation saintifik pny.

Nurjannah Saifullah said...

Assalamu'alaikum.
Betul3x. yakinlah dgn pesanan habibaLlaah RasuluLlaah Muhammad soLlaahu 'alaihi was salam.

skdr bkongsi cerite, skolah ana hri tu buat jamuan prpisahan pengetua kt sbuah resort d sabah pd hri sabtu. nk djadikn cerite, hri isnin tu rmai kawan2 tnya samada ana sakit perut & cirit birit pas makan kt resort tu? ana kata "x de la pulak"... ramai yg cirit-birit. dan seingat ana, kawan2 makan nasi, dan lauk pauk yg mnyelerakn. pastu baru depa makan buah-buahan.. ana pulak, alhamdulillaah brusaha mbiasakn diri makan buah trlebih dahulu, baru makan nasi & lauk pauk yg trhidang... alhamduliLlaah slama ana mgamalkn sprti ini Buah dulu baru nasi, x pernah sakit perut mlainkn atas sbb2 trtentu :-)

moral: sunnah kita makan buah dulu, baru nasi... sesungguhnya trdapa 1001 hikmah yg hnya Allah & Rasul-Nya mngetahui stiap yg d sarankn oleh Nabi Muhammad SAW

neopentene said...

Salam...Alamak...saya bru lepas makan hati lembu korban...gara2 nak tambah darah..lps tu baru baca blog akak...aduss...tapi, apa2 pun syukran kak sebab kongsi pengalaman tuh.

CahayaBulan said...

salam..huhu..x sangka pulak mcm ni rupa2nya amaln pmknan yg btul..sy skg ni amk course pemakanan @ nutrition..thanks 4 this info..selama ni x pk pon..main mkn je..

q.ila said...

salam...
sy mmg tengah cari makanan utk tambah darah disebabkan sy kekurangan darah utk melahirkan anak sulung sy pada bulan july nnt...sy juga telah dnasihat oleh dr.supaya makan hati tiap2 hari sebesar kotak mancis..sy masih keliru - hati vs n buah delima..???
plzzz help me..

Anonymous said...

salam.....saya amat bersetuju dgn teks ini....sepatutnya ape jua penyakit/ keperluan kita haruslah merujuk dahulu ape yg harus kita ambil/ lakukan kerana saya juga banyak mengetahui yg kita nie byk diperlekehkan oleh org2 sains iaitu yahudi.........kerana org2 yahudi itu mahu kita terpesong dr ajaran islam...(lihatlah begitu liciknya kelakuan mereka hingga kita pun sudah terikut-terikut dan mgkn sudah sebati dgn amalan2 mereka yg merosakkan aqidah).....semoga umat islam kita akan lebih berhati-hati dan terus meneliti mengikut sunnah dan hadith dlm ape lehidupan kita..aminnnn

Anonymous said...

Assalamualaikum. Alhamdulillah, ketemu juga dengan apa yang saya cari. Terima kasih akak utk artikel yang banyak membantu ni. Saya tgh buntu sebenarnya ubat apa yang patut saya beli atau berikan untuk abah yang megalami masalah kurang darah. Alhamdulillah, saya dapat penyelesaiannya. Semoga Allah merahmati akak sekeluarga, InsyaAllah

Kak Yati said...

Kejayaan seluruh jin dan manusi dunia dan akhirat hanya ada dalam agama islam.dengan mengikuti cara yang di tunjukkan oleh nabi muhammad s.a.w.